Vältä näitä suunnitteluvirheitä kun teet Nettisivut yritykselle

 Kun suunnitellaan Nettisivut yritykselle, se ei ole yksinkertainen tehtävä. Siinä on noudatettava tiettyä varovaisuutta ja suunnittelussa pitää osata yhdistää tiede ja taide. Se vaatii kotisivujen suunnittelijalta asiantuntemusta käyttäjänäkökulman, visualisoinnin, teknisen toteutuksen ja muiden asioiden huomioimisessa. Yksi asia jota kaikkien kotisivusuunnittelijoiden tulisi välttää, on muiden yritysten kotisivujen designin kopiointi, koska jokaisen yrityksen kotisivun tulisi olla yksilöllinen ja siellä pitää olla yrityskohtaisesti määritetyt tavoiteet toimiala huomioiden. Tämän lisäksi on toki useita muita asioita joita välttää, kun teet Nettisivut yritykselle, koska et halua kotisivujesi olevan tylsät, mitäänsanomattomat ja luotaansatyöntävät.

  1. Taulukot kotisivuillasi

Jos kotisivuillasi käytetään taulukoita, etsi asiantunteva kotisivujen tekijä ehdottomasti. Taulukoiden käyttäminen millä tahansa verkkosivulla tekee kotisivujen asettelun monimutkaiseksi. Niitä voi olla helppo suunnitella, mutta niiden ylläpito vaatii paljon resursseja. Käyttäjän näkökulmasta on vaikea ymmärtää taulukoita, koska se vaatii lukemista HTML-muodossa näytetyssä järjestyksessä, mikä saattaa hämmentää käyttäjän lukemaan taulukon asettelun sisältöä. Taulukko rajoittaa myös sivun joustavuutta ja vaikuttaa hakukonesijoitukseen. Näiden lisäksi taulukoiden lataaminen vie tavallista enemmän aikaa, mikä voi ohjata käyttäjät kilpailijan verkkosivustolle.

  1. Sivuston ääretön vieritys

Sivuston vierittäminen on ainoa elementti joka säilyy kotisivujen toteutuksessa vuodesta toiseen. Vierityksen ainoa tarkoitus on lisätä joustavuutta kotisivujen käyttämiseen. Ääretön vierittäminen jossa vain sivun sisältö liikkuu ei kuitenkaan täytä kotisivujen perimmäistä käyttötarkoitusta hyvin, koska silloin samalla sivulle tulee liikaa sisältöä ja minu muu asia kärsii. Tarkoituksena on saada kävijä käymään useammillla sivuillasi kun teet Nettisivut yritykselle, eikä loputtomasti skrollata yhtä ja samaa sivua. Käyttäjät haluavat ennemmin hyvin ryhmitetyn sisällön, kuin loputtoman skrollaamise- erityisesti jos he etsivät vaikka tiettyä palvelua kotisivuiltasi. Jos kuitenkin haluat käyttää ääretöntä vieritystä, sinun pitää olla todella tarkka sisällön määrän ja asettelun suhteen.

  1. Parallaaksinen vieritys

Parallaksi-vierityksessä tausta pysyy paikallaan ja sisältö taustan päällä liikkuu. Parallaksi-vieritys on yksi laajasti hyödynnetyistä toteutustavoista ja se on loistava toiminto saada kävijät kiinnittämään huomiota haluttuun osioon, mutta siinä on myös huonot puolensa. Ensimmäinen ja tärkein varavara on, että parallaksirullaus voi vaikuttaa hakukonesijoitukseen. Parallaksirullausta ei pidä kuitenkaan täysin välttää, koska se voi olla hyödyllinen joillekin toimialoille, mutta ei kaikille. Osittain käytetty Parallax-vieritys yhtenä sivuna kuvia, sisältöä ja hyvää visuaalista ilmettä on joka tapauksessa täysin vaaraton.

Hakukoneoptimoinnissa esimerkiksi kuvien ALT-tekstien lukeminen Googlelle voi olla vaikeaa parallax-vierityksessä, jonka lisäksi se vaikuttaa myös mm. alatunnisteen tavoitettavuuteen – eli kävijä ei välttämätttä jaksa vierittää sivu sinne asti ja tämä voi kasvattaa kotisivujesi poistumisprosenttia. Jos käytät parallaksi-vieritystä, ole luova ja huolehdi kävijöiden huomion kiinnittämisestä halutuuihin asioihin jo sivuston latautumisen aikana. Kaiken muun lisäksi parallaksi-vierityksen toteutus voi nostaa kotisivubudjetttiasi odotettua enemmän.

Vääränlaisen kotisivusuunnittelun tuloksena voit menettä potentiaalisia asiakkaita, uskottavuutta ja myyntiä.

Comments

Popular posts from this blog

Tunteiden merkitys verkkosivujen suunnittelussa

Kotisivujen suunnittelun merkitys koulutuksessa

Miksi sivuston varmuuskopiointi WordPressissä on erittäin tärkeää?