Miksi palkkaisit sisällöntuottajan tekemään sisällön yrityksesi kotisivuille?
Sisältöstrategia on osa yrityksen kotisivujen
kehitys- ja suunnitteluprosessia. Sisältöstrategiassa huomioidaan useita
kotisivujen suunnitteluun vaikuttavia asioita, kuten käyttäjäkokemus (UX),
käyttöliittymäsuunnittelu, hakukoneoptimointi, jne. Tämä artikkeli on
tarkoitettu heille, jotka miettivät, tarvitaanko sisältöstrategiaa, kun tehdään
uudet kotisivut yritykselle.
1.
Sisältöstrategia vaatii
ryhmätyötä
”Sisältö on Kuningas”, mutta
yksin pelkkä sisältö ei vielä riitä. Sisällön taustalla on paljon asioita,
jotka tulee huomioida. Eri osa-alueet (osaajat), joiden kanssa pitäisi tehdä yhteistyötä,
ovat:
-
Käyttöliittymäsuunnittelu
-
Ulkoasu & Design
-
Arkkitehtuuri
-
Sisällöntuotanto
-
Kehitys ja ohjelmointi
-
Hakukoneoptimointi
-
Markkinointi (Google)
-
Brandin rakentaminen
Kotisivuja toteuttavassa
yrityksessä on useita avainhenkilöitä, jotka osaavat yhteistyöllä rakentaa
toimivat ja tuloksia tekevät edulliset kotisivut yritykselle. Asiantuntijoita on jokaiselle osa-alueelle ja keskustelemalla
samassa yrityksessä. lopputuloksesta saadaan paras mahdollinen. Esimerkiksi
sisällöntuottaja kirjoittaa kotisivujesi sisällön ja sivuston arkkitehtuurista
vastaava henkilö huolehtii tekstin sujuvasta luettavuudesta.
2.
Sisältöstrategian ydin
Hyvä sisältöstrategian tekijä
tietää aina, mitkä ovat ydinasiat kun tehdään kotisivut yritykselle. Sujuva
projektin hallinta ja töiden oikea-aikainen priorisointi takaavat oikeiden
asioiden tekemisen oikeaan aikaan. Näin saadaan kustannustehokkaasti
toteutettua hyödyllistä sisältöä asiakkaillesi. Sisältöstrategian ydinasioivat
ovat:
-
Aiheet, joita kotisivuille tulee –
nämä määrittelevät koko sisällön
-
Rakenne – miten aiheet ja sisältö
asetellaan kotisivuille
-
Työkalut ja lisäosat, joita
kotisivulla käytetään – mitä työkaluja tarvitaan, parhaan lopputuloksen
saavuttamiseksi
-
Projektin hallinta – oikeat
työvaiheet kun teet kotisivut yritykselle
3.
Sisältömarkkinoinnin
strategia
Vain kokenut
sisältömarkkinoinnin ammattilainen osaa vastata oikein seuraaviin kysymyksiin:
-
Miksi
– tunne liiketoimintatapa ja tavoitteet. Miksi sisältömarkkinointi tehdään?
-
Mikä-
Mikä viesti halutaan välittää asiakkaille
-
Kenelle – Mikä on yrityksen kohderyhmä?
-
Missä –
Missä sisältö julkaistaan (sijainti, laite, konteksti)?
-
Miten –
Miten sisältö asetellaan / rakennetaan
-
Milloin – Milloin uusi sisältö julkaistaan?
Vastaukset kysymyksiin ovat erilaiset joka
kerta, kun tehdään uudet kotisivut yritykselle. Sisältömarkkinoinnin ammattilainen löytää kysymyksiin oikeat
vastaukset, verrattuna tavallisiin kotisivun tekijöihin.
Comments
Post a Comment