Miten B2B kotisivut yritykselle eroavat B2C kotisivuista?

 B2C kotisivut on tarkoitettu kuluttaja-asiakkaille ja ne soveltuvat suurille kävijämäärille. Sitä vastoin B2B kotisivut yritykselle on toteutettu palvelemaan yritysasiakkaita, tarkoituksena saada potentiaaliset asiakkaat ottamaan yhteyttä. Yrityksen B2C-kotisivut ovat erittäin kilpailtuja ja tarvitsevat paremman ylläpidon toimiakseen helposti ja tehokkaasti, koska kehittäjien on päivitettävä niitä jatkuvasti vastatakseen käyttäjien palautteisiin sekä varmistaakseen verkkosivuston tukevan yrityksen kasvua ja kehittymistä.

Vastaavasti B2B kotisivut yritykselle ovat huomattavasti monimutkaisempia kuin B2C kotisivut ja kotisivujen menestys määräytyy sen perusteella, kuinka tehokas ja tuottava kotisivu on yritykselle – esimerkiksi liidien hankkimisessa. B2C kotisivut ovat yrityksille usein kalliimpia toteuttaa, koska ne vaativat jatkuvaa huolenpitoa ja päivittämistä.

B2C kotisivujen suunnittelu

B2C viittaa yrityksen ja kuluttajan väliseen toimintaan ja usein kotisivuihin yhdostetään sovelluksia, jotka ovat ladattavissa sovelluskapoista.

  1. Erilliset sovellukset: Nämä sovellukset toimivat itsenäisesti, ilman välttämätlntä yhteyttä tietokoneen muihin sovelluksiin ja jotka tyypillisesti edustavat suoraan yrityksen brändiä. (esim. Facebook)
  2. Verkkokauppasovellukset: Tämänkaltaiset sovellukset toimivat yhtenäisenä alustana eri yritysten markkinapaikkana. (esim. Amazon)
  3. Kanta-asiakassovellukset: Tämän tyyppiset sovellukset tarjoavat kuluttajille yksinoikeudellisia etuja kanta-asiakas- ja palkitsemisohjelmien kautta, jotka puolestaan hyödyttävät yritystä kanta-asiakasuskollisuuden ja asianajaamisen avulla (esim. Optimum points -sovellus, Starbucks-sovellus)

B2B kotisivujen suunnittelu yritykselle

B2B-sivustot pyrkivät yhdistämään yrityksiä toisiinsa, asiakkaisiin, tiimin jäseniin ja toisinaan yhteisöihin. Tämä verkkosivukategoria koostuu yleensä yrityksen kotisivuista, jotka toimivat työkaluna tietyn tehtävän suorittamiseen, kuten varastonhallintaan tai tapahtuma-alustana. B2B-kotisivut voidaan jakaa kahteen tyyppiin:

  1. Kotisivut tai sovellus jotka edellyttävät kirjautumista, salliakseen pääsyn tiettyihin ominaisuuksiin
  2. Yrityksen sisäiset sovellukset, jotka ovat saatavilla vain tietyille yrityksen työntekijöille.

On olemassa useita tekijöitä, jotka on otettava huomioon suunniteltaessa yritykselle joko B2C- tai B2B-verkkosivustoa koskevia sovelluksia, koska nämä verkkosivustot vaativat suuria rakenteellisia eroja.

Comments

Popular posts from this blog

Tunteiden merkitys verkkosivujen suunnittelussa

Kotisivujen suunnittelun merkitys koulutuksessa

Miksi sivuston varmuuskopiointi WordPressissä on erittäin tärkeää?